De zomer ligt nog maar nauwelijks achter ons en Cinementaal komt al met een mooie winterprogrammering! In november presenteren we een veelzijdig en boeiend filmprogramma, waarin we onder meer aansluiten bij actuele, landelijke thema’s.

We starten deze filmmaand i.s.m. Concordia met Girl (België, 2018), de debuutspeelfilm van Lucas Dhont. Girl schetst het leven van de 15-jarige Lara, wier grootste droom is om carrière te maken als ballerina. Maar haar lichaam stribbelt tegen, want Lara is geboren als jongen. Echter, samen met haar vader en jongere broer tracht ze de wereld te trotseren.

Girl ging op 12 mei 2018 in wereldpremière op het filmfestival van Cannes.  De regisseur en de cast kregen na de première een 25 minuten durende staande ovatie en vooral het acteerwerk van de jonge acteur Victor Polster maakte een grote indruk. De film werd bekroond met de debuutprijs Caméra d'or, de Queer Palm en de prijs Beste Vertolking voor de hoofrolspeler.

Girl wordt ingeleid door Eva-Marijn Patty – Stegemann, psycholoog. Eva-Marijn Patty – Stegemann is gespecialiseerd in diagnostiek, behandeling en begeleiding van transgenders en hun naasten. Patty – Stegemann doet (promotie)onderzoek aan de Open Universiteit, waar zij zich met name richt op naasten van transgenders, in het bijzonder ouders van transgender kinderen. In haar inleiding zal Patty – Stegemann ingaan op zorg en onderzoek, maar ook haar persoonlijke ervaring benoemen.

Datum: ma 5 november 2018
Locatie: Concordia - Oude Markt 15 Enschede
Aanvang: 19.30 uur
Entree: € 9,-, Vrienden van Cinementaal krijgen € 2,- korting.
Reserveren: www.concordia.nl of T 053 4300999

Met Summer 1993 (Spanje, 2017) sluit Cinementaal aan bij Week van de Pleegzorg (31 oktober t/m 7 november 2018).

In samenwerking met Concordia vertoont Cinementaal het Spaanse familiedrama Summer 1993 (Spanje, 2017). Dit speelt zich af af in de jaren negentig. Frida's ouders zijn overleden aan een mysterieus virus dat ervoor zorgde dat ze geen weerstand meer hadden, zo legt Frida's pleegmoeder Marga haar uit. Aids en hiv waren destijds angstwekkende sluipmoordenaars en niet voor niets breekt de paniek uit bij een andere moeder als haar dochter met Frida speelt en de laatste zich verwondt.
Maar de film richt zich primair op de onbekende wereld waarin de zes-jarige Frida terecht komt. Ze moet een plek verwerven in een nieuw gezin en krijgt het gevoel dat ze op de tweede plaats komt, naast haar stief zus Anna. Haar leven staat in het teken van verandering, maar dat geldt eveneens voor haar omgeving (Catalonië) en de maatschappij (met het onbekende aidsvirus).

De stiefouders doen hun best om Frida een welkom thuis te geven, maar krijgen maar moeilijk grip op haar. Op het platteland van Catalonië zou het meisje tot rust moeten kunnen komen, maar ze krijgt amper de tijd om te verwerken wat haar overkomen is. Het komt neer op de emotionele veerkracht van Frida om haar plek te vinden.

“Het gezicht van de jonge actrice die Frida neerzet spreekt boekdelen. Zij heeft een opvallend volwassen uitstraling. Ook al heeft ze veel meegemaakt en weet ze met gemak haar nieuwe stief zusje de baas te zijn, het is en blijft in alle opzichten een kind dat behoefte heeft aan liefde en structuur.”(Filmtotaal)

Om bezoekers die ons graag eens op een ander moment dan ’s avonds bezoeken tegemoet te komen vertoont Cinementaal i.s.m. Concordia deze film overdag.

Summer 1993 wordt ingeleid door Aafke Kokkeler, leercoach pleegzorg bij Jarabee Jeugdzorg.
Soms is het voor een kind de beste oplossing om (tijdelijk) in een pleeggezin te wonen. Pleegouders bieden kinderen een thuis, waar ze kunnen rekenen op aandacht en zorg. In Twente wonen zo’n 700 kinderen in pleeggezinnen. Aafke Kokkeler houdt zich bezig met werving en opleiden van pleegouders. Daarnaast verzorgt Kokkeler workshops en trainingen over pleegzorg-onderwerpen, zoals hechting, loyaliteit, seksualiteit en trauma. In haar inleiding zal Aafke Kokkeler het belang van pleegzorg toelichten.

Datum: do 8 november 2018
Locatie: Concordia - Oude Markt 15 Enschede
Aanvang: 10.00 uur
Entree: € 9,-, Vrienden van Cinementaal krijgen € 2,- korting.
Reserveren: www.concordia.nl of T 053 4300999 

Op zondag 18 november vindt weer de jaarlijkse Cinementaal Filmdag plaats. Een boeiend middagprogramma met film en documentaire, discussie, lezing, muziek en een glaasje. Het thema: Leven met psychoses.

Iemand die in een psychose zit ziet of hoort dingen die anderen niet zien en heeft ongebruikelijke gedachten over zichzelf en over de wereld. Een psychose is het prototype van “waanzin”. Het blijkt dat er veel overeenkomsten zijn tussen verschillende geestesziekten; bovendien gaan veel psychische ziektebeelden naadloos over in wat we “normaliteit” noemen. Deskundigen zijn zich er meer van bewust dat voor iemand met een psychose diens wanen net zo “echt” zijn als gedachten en waarnemingen van mensen zonder psychoses.

Op de filmdag vertonen we onder meer de documentaire Alledaagse Waanzin (Ned, 2017). Alledaagse Waanzin laat zien hoe de 26-jarige Ivor de strijd aangaat met psychische problemen en het beeld dat mensen daarvan hebben.  Ivor lijkt een normale jongen. Maar Ivor is óók de toekomstige Koning van Indonesië, paranormaal begaafd en vertegenwoordigt Nederland als bokser op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Al spelen deze taferelen zich alleen af in zijn eigen kwetsbare brein. Ivor kampt met manisch depressieve klachten en lijdt aan psychoses. Een zware last op zijn schouders! Men  ziet aandoeningen als deze vaak als ongrijpbaar. Ivor gaat in Alledaagse Waanzin op zoek naar positief herstel; hij bindt de strijd aan tegen zijn manieën en psychoses, alsook  tegen het beeld dat daarover bestaat.

De makers van Alledaagse Waanzin, Jasper C. Kars en Gerrit Doelman, zijn aanwezig om de documentaire toe te lichten en vragen te beantwoorden.

2018 10 22 10 09 30 Jasper Kars      2018 10 22 10 10 07 Gerrit Doelman 

              Jasper Kars                                     Gerrit Doelman

De hoofdfilm op deze filmdag is Tully (VS, 2018). Tully is een veelgeprezen humoristische midlifecrisis film met een ernstige ondertoon.
Het zit hoofrolspeler Marlo (Charlize Theron) niet mee in haar leven. Een ingedutte echtgenoot, twee kinderen die haar tijd opeisen en financiële problemen. Op het moment dat we Marlo leren kennen is ze bovendien zwanger van haar derde kind. Snel wordt duidelijk dat alle energie en levensvreugde de afgelopen jaren uit haar is weggezogen en dat zij volledig wordt opgeslokt door het moederschap.
Als Marlo enkele weken na de geboorte van haar kind tegen een mentale breakdown aan lijkt te zitten, adviseert haar broer (Mark Duplass) haar een nacht-nanny in dienst te nemen, die een deel van haar taken kan overnemen. Hoewel ze eerst huiverig is gaat Marlo overstag. Al snel ontwikkelt ze een sterke band met de nanny (Mackenzie Davis), wiens personage de titelrol van de film draagt.

Zo schaamteloos en gruwelijk geestig als in Tully zie je het jonge ouderschap eigenlijk nooit verbeeld. De bijtende oneliners van scenarist Diablo Cody krijgen door Charlize Therons acteerwerk een extra lading. (De Volkskrant****)

Humor en nuance tackelen postnatale depressie. (NRC ****)

Inleiding
Helaas heeft de aangekondigde spreker zich teruggetrokken. Bij het samenstellen van deze nieuwsbrief was een zijn vervanger nog niet bekend. Informatie over de spreker leest u binnenkort op onze website en op onze Facebookpagina.

Datum: zo 18 november 2018
Locatie: Concordia - Oude Markt 15 Enschede
Inloop: 12.30 uur  Aanvang programma: 13.00 uur Einde: +/- 17.00 uur

Op woensdag 21 november sluiten we aan bij de landelijke Week tegen Kindermishandeling (19 t/m 25 november 2018). In deze week is er extra aandacht voor activiteiten die bijdragen aan het tegengaan van kindermishandeling.

Cinementaal vertoont i.s.m. Filmhuis Borne The Florida Project (VS, 2017). In deze hoog gewaardeerde film maken we kennis met Halley en haar zes-jarige dochter Moonee. Ze bewonen een motelkamer in de schaduw van Disney World, Florida. Door de ogen van de goedgebekte Moonee is die armoedige omgeving niet treurig: de strook aan goedkope motels en talrijke fastfoodketens is kleurrijk en avontuurlijk. Eten is er zoet, regels zijn er weinig en toezicht is niet nodig. Terwijl het meisje samen met haar vrienden Scooty, Dicky en Jancey een vrolijke tijd vol avonturen en verwondering doorbrengt, hebben de ouders van de kinderen een veel minder rooskleurig bestaan. Halley heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen en probeert op allerlei manieren iets bij te verdienen. Omdat ze zelf eigenlijk nog maar een twintiger is, lukt het opvoeden van haar kind niet zo goed, en houdt de licht ontvlambare conciërge van het gebouw een oogje in het zeil. Toch kan dit de aandacht van de kinderbescherming niet weghouden…

Genomineerd voor een Oscar voor Beste Regisseur.
Genomineerd voor een Oscar voor Beste Acteur in een Bijrol.

Genomineerd voor een Oscar voor Beste Origineel Script.

De inleiding bij The Florida Project wordt voorbereid door een samenwerking van twee gedragswetenschappers en een GZ-psycholoog van respectievelijk Ambiq Orthopedagogisch Centrum, Jarabee Jeugdzorg en Mediant GGZ. De spreker zal, al verbinding makend met de film, de gevolgen van opvoedingsstijl en mishandeling toelichten.

Meer informatie over de spreker leest u hier binnenkort. 

Informatie over de drie medewerkers die de inleiding voorbereiden bij deze film leest u hier.                                                                                            

Datum: wo 21 november 2018
Locatie: Filmhuis Borne – Marktstraat 23 Borne
Aanvang: 19.30 uur
Entree: € 8,-, Vrienden van Cinementaal krijgen € 3,- korting.
Reserveren: Kulturhus Borne T 074 2667200 of via de website  www.kulturhusborne.nl